Aquaponie - inspirace, odkazy, teorie

11.05.2013 20:14

Zde si shromažďuji info o systémech a zkušenostech s Aquaponií.

Pokud někdo vůbec neví, co to aquaponie je, bych okopírovala úvodní příspěvek z mého tématu ve foru Living, který jsem založila abych zkusila najít podobné nadšence a načerpala něco z jejich zkušeností. Vlákno je zde.

Co to je Aquaponie - shrnutí:

Aquaponie - spojuje chov ryb (ať už ozdobných, nebo "pro maso") a pěstování zahrádky na štěrku (keramzitu).

Princip: krmíte pouze rybičky, ty vytvářejí "zplodiny" které odsáváte ze dna jezírka/chovné nádoby do pěstovací nádoby, kde hnojí rostlinky, jejichž kořeny přirozeně čistí vodu pro rybky. Odtok z pěstební nádoby (gravitace) zároveň provzdušňuje rybkám vodu.

Výhody:
Takto by se mělo bez chemie a nákladů (na filtry, uv lampy, chemii) dosáhnout poměrně čisté vody pro ryby.

Díky efektivitě tohoto ekosystému lze chovat až 50kg ryb na 1m3 vody. Ne že bych chtěla mít takovýto chov, ale vidím to jako šanci pro využití na malých prostorách.

čerpadlo stačí poměrně slabé jen k transportu rybího dendritu do pěstební nádoby, navíc (podle systému Aquaponie, kterých je více) nemusí jet celou dobu. Dočetla jsem se o nákladech na energii cca 2,5 - 7 kč/den podle velikosti (kdekterá fotánka nám asi "sežere" více)

efektivita - to mě láká asi nejvíce (i v našich podnebných podmínkách se dá sklízet několikrát do roka)

bez ztrát vody - tedy něco se odpaří, ale jinak voda pořád cirkuluje, což by u nás na Jižní moravě bylo velmi zajímavé...

 

Zjistila jsem už:

typy systémů aquaponie

je několik systémů, nejlépe to ilustruje asi tato stránka: Je v angličtině, ale já se spíš orientuji podle velmi názorných obrázků, videí a fotonávodů

tyto stránky jsou vůbec skvělé, je tam i fórum a mnoho názorných ukázek...

 

výroba automatického sifonu

Tento dokument ke stažení je ze stejného webu a obsahuje návod na výrobu automatického sifonu:

Aquaponie.pdf (775,1 kB)

Tento sifon je pro mne důležitý, protože kvůli optimalizaci spotřeby elektřiny chci zvolit systém "zaplavit a vysušit" což mi umožní, aby čerpadlo jelo jen 15 minut z hodiny. O zbytek (pozvolné vypouštění) se zadarmo postará gravitace a tento sifon.