Jaká by měla být nová koncepce zahrady

04.07.2011 11:22

 Zahrady nenavrhuji a mnoho těch, které by mne něčím oslovili jsem dosud neviděla. Pro mě je zahrada práce z donucení, neustálé zoufalství nad tím, jak je zase zarostlá... není to nic moc. Proč jen já jsem si tak jistá, že jednou všechny tyhle názory změním a naši obří zahradu budu milovat? Nechci ničit, co někdo vybudoval jen proto, že nemám momentálně kapacitu se o to starat. Přesto vím o několika důležitých věcech, které zcela změní tvář naší zahrádky.

Nová koncepce zahrady musí splňovat několik důležitých podmínek:

  • žádné křoví a zastíněné výhledy. Zneklidňuje mne, když někam nevidím
  • musí se doplnit ploty se sousedy
  • musí být kvalitní zpevněná cesta pro průjezd traktůrku s vlečkou
  • všechny travnaté plochy musí být lehce přístupné a udržovatelné traktůrkem/robosekačkou
  • záhonky: jen 1 - 2 na nejnutnější plodiny (rajčata, papriky, příp. mrkev, cibuli) perspektiva dalších záhonků možná zlikvidováním trávníku...
  • okrasná zahrádka za použití netkané textilie a kůry...
  • "žrací" zahrádka - podmínka nutná, zahrada mi přináší největší radost tím, že nám od jara do podzimu neustále přináší něco k přímé spotřebě. Tuto funkci bych rozšířila :-)
  • vysoké stromy - uklidňuje mě pohled na stromy s nízkou trávou kolem, představa lenošení na dece ve stínu větví...
  • kameny - miluju kameny, navíc tím, že náš pozemek je na skále, tak je zcela přírozené použití kamenů v koncepci zahrady, ať už pro zpevnění tarasů, na cestu, nebo jako solitérní prvek.
  • zahrada by měla být nízkoúdržbová, praktická, prosluněná a otevřená. Rozčlenění bych viděla pouze terrénními prvky a "zákoutími".
  • zrušit rozčlenění na horní a spodní zahradu, dbát víc na "širokost" zahrady a nedělat z ní dvě nudličky...
  • přední "spodní část" bude věnovaná dílně a garáži, zvětší se dvorek, který by se měl částečně propojit s "paloučkem" v současné "horní" části, aby se před domečkem vytvořila útulná zákoutí pro práci i hru.

Mohlo by být v zahradě...

  • osvětlení v zahradě

Obyvatelé naší zahrádky

měli bychom také myslet na to, že naši novou zahrádku bude mimo koček obývat také větší pejsek, musí se najít místo pro krmítko ptáků a ptačí budky.