Nový pohled na věci po návratu z USA - spolehnout se v budoucnosti více na sebe a vlastní zdroje.

12.04.2013 12:51

Jsem docela ráda, že se nám vše tak dlouho táhne. To jsme celí my - než se do něčeho pustíme, druhý už má dvakrát postaveno. Nutno ale dodat, že se zkušenostmi se člověk mění a tak někdy není škoda, že věci počkají.

V USA jsem nezažila nic na první pohled zásadního, co by změnilo můj život, nikdo by na mě nic nepoznal. Musím však říci, že drobek k drobku jsem zažila tolik jiných názorů na život a zkušeností, že se tím cítím velmi ovlivněna. Hlavně se to promítlo v mém celkovém přístupu ke koncepci našeho budoucího života. 

 

A musím přiznat, že částečně mne to ovlivnilo i v oblasti designu (dřevo je opravdu nádherné, když se to s ním umí).

 

Uvědomila jsem si několik věcí, z nichž několik (jako jsou izolace a panely jsme měli v plánu už i před tím, ale celkově jsem si to v hlavě sesumírovala a vyplýnuly z toho následující cíle:

Postupně alespoň 50% potravinová soběstačnost a samostatnost

je mi jasné, že v našich podmínkách se nelze od vnějšího světa odstřihnout, jako jsme to viděli částečně na samotě v Coloradu, bydlení indiánů v Arizoně a pod... Chtěla bych však změnit náš život, zvyklosti a stravování natolik, abychom dokázali ušetřit díky naší zahradě (ano, znovuobjevila jsem její potenciál a i když se stále necítím být šťastná tím, že jí budu muset věnovat hodně svého času, jsem rozhodnutá to zkusit).

Zásadou však je a bude - vše zvládnout za cenu pomněrně nízkých nákladů, to se týká i pěstování rostlin, chovu zvířat. Objevila jsem vzdouvající se módní vlnu permakultury, a doufám, že dokáži identifikovat vše přínosné pro naši zahradu.

  • Využití zahrady pro vlastní zdroje - rostliny
  • využití zahrady - maso, vejce
  • využití efektivity symbiózy chovu ryb a pěstování rostlin - aquaponie
  • uvažovat o využití aquaponie i v zimě - vlastní čerstvá zelenina
  • zpracování těchto zdrojů (nezanedbatelná kapitola, zvlášť u někoho, kdo se učil vařit ve dvaceti a dodnes neumí zavařovat...)

Snížení energetické náročnosti, zajištění vlastních zdrojů

  • k tomu se váže zabezpečení ztrát - okna, izolace, zimní zahrada před vchodem do domu
  • získání zdrojů - solární panely, vlastní zdroj dřeva
  • krb s rozvodem horkovzduchu
  • upgrade zdrojů: přívod užitkové vody ze studny

Financování

Neustále jsem hledala lepší práci, chtěla být lépe ohodnocena, chtěla jsem si přivydělat. To je něco, co mám stále na mysli. Ovšem objevila jsem také nový pohled: když dokážu peníze uspořit, je to jako bych vydělala víc. A  zde mám velmi mnoho nově objevených možností. Nelze však jen říci, vypěstuji něco, co sníme... na to se musí chytře. Přece jen do práce chodit musím, takže času nebude nazbyt a musím i s ním dobře hospodařit. když pominu, že nové práce mi mimoděk přinesou také úsporu za posilovnu a jako bonus také čas strávený se psem, musím se zaměřit také na efektivní a využitelné zpracování potravin. není účelné něco vypěstovat a nechat zkazit, nebo sušit ve sklepě pět let, protože z toho neumím nápaditě a chutně uvařit. To je velká výzva předemnou.

Další části našeho finančního přínostu by měl být pronájem dosud nevyužívané části domu.

 

Tak jsem zvědavá, co mi Dawe řekne, až zjistí, že plánuji nakoupit slepice :-D