Změna pohledu na zahradu - musí nás alespoň částečně "uživit"

11.05.2013 19:50

Začala jsem se velmi zajímat o weby a nadšence zabývající se permakulturou, soběstačností (survialismem) - ne že bych chtěla jediný z těch principů slepě následovat, ale vnukly mi velmi mnoho inspirace. Permakultura pracuje s přirozeností půdy, přírody a snaží se s co nejmenší námahou (juhůůů) vyzískat co nejvíce. (Zaujalo mne například pěstování brambor v posekané trávě) :-D

 

motivace:

Vzpomínám si, jak jsem měla matný pocit, že jednou tu naši zahradu více využijeme a už je to tady. Rozhodla jsem se využít naše zdroje co to půjde, když nemůžu více vydělat, musíme se snažit více ušetřit. Vnuklo mi to spoustu nové energie a nové pohledy na věc.

 

plány:

předně bych chtěla pozvolna začít zahradničit, zjistit, jak mi to půjdde, co budu schopna zvládnout, a naučit se základní dovednosti, které dosud neovládám - hnojit, prostříhávát stromy, stříkat škůdce, pěstovat zeleninu, sklízet, konzervovat, zavařovat, marmeládovat a pod... (vidíte, že neovládám nic) to je plán pro tento rok.

Chtěla bych postupně přijít na to, co bude naší budoucí zrekonstruované zahradě nejvíce "sedět", a také co bude bavit mě, abych se nestala vztahovačnou od hlíny zablácenou neurotičkou, která všem okolo vyčítá, jak "na ně dře" a nikdo jí není vděčný :-D.

 

k tomu letos patří tyto body:

  • zprovoznit skleník, ve kterém je nyní skladiště
  • vypěstovat si ze semen vlastní sazenice, nesmí chybět ředkvičky, rajčata, papriky, okurky, mrkev, petržel, celer a hrášek, ostatní se uvidí.
  • vyzkoušet v malém nějaký aquaponický systém a zkusit si vychovat kapra na Vánoce :-D
  • U posezení na zahradě zasadit nějaké kytičky pro radost
  • zjistit, jak uchovat vypěstované potraviny do zimy, co se z nich dá udělat, uvařit, shromáždit recepty...
  • zkusit vypěstovat brambory v posekané trávě návod

výhledově:

  • pěstování vlastního dřeva
  • chov slepic
  • sehnat k zapůjčení ovce do sadu